Tekst: Jonne Plagge

Vlakbij zijn geboortedorp Susteren, in een oude boerderij in het Belgische Heppeneert, deed Harold K. inspiratie op voor het gelijknamige album. Gevuld met een tiental rustgevende nummers waarvan de helft in het Nederlands en de andere helft in het dialect presenteert hij deze schijf. De verhalen nemen de luisteraar mee in de zoektocht van de zanger. Zijn nummers zijn ietwat traag, maar voorzien van mooie instrumentale stukken. Tegelijkertijd probeert de zanger de verhalende kant van zichzelf met zijn stem te benutten.

Klein, bedaard en melancholisch zijn woorden die de muziek van Harold K. het beste omschrijven. In eerste instantie soms misschien een ietwat cynische kijk op de wereld, die gaandeweg van toon verandert. Optimisme komt langzaam om de hoek kijken. Zijn stem is het centrale element in zijn muziek, terwijl op de achtergrond gitaar, percussie en zo nu en dan een trek- en/of mondharmonica klinkt. Bij het titelnummer ‘Heppeneert’ zijn de adempauzes met momenten lang, alsof de artiest hoorbaar moet nadenken over de inhoud. Op andere momenten juist snel, alsof de tekst eigenlijk te lang is voor de begeleidende melodie. Dit is een kenmerk dat je gedurende het hele album terug hoort komen.

De af en toe trage aard van het album is overigens niet persé vervelend. Vooral in zijn Nederlandstalige nummers weet Harold K. hiermee het verhalende karakter juist kracht bij te zetten. Hij geeft zijn diepe en heldere stem de benodigde tijd om helder en duidelijk te formuleren en bereikt daarmee het luisterend oor van een ieder die daar open voor staat. Een voorbeeld daarvan is ‘Narrenschip,’ waarbij tekst en melodie moeiteloos in elkaar weten over te vloeien. De instrumentale stukken geven de broodnodige ruimte om zijn woorden te laten bezinken.

Het album straalt dan ook vooral rust uit. K. heeft geen haast om zijn verhaal te vertellen en neemt je mee in kabbelende melodieën. Soms is de samenloop van tekst en melodie niet helemaal te volgen en komt die mix niet helemaal uit de verf. De ware potentie van de zanger komt op die momenten niet geheel tot zijn recht. Jammer, maar absoluut geen dooddoener.

Share

Reacties